Stockholm, Stockholm stad i världen


 

I går kom jag till Stockholm det var länge sedan och kändes skönt att vara här. Det är inte hemma fortfarande utan man åker hem till sin stad med bort från sin säng, konstigt.

Mamma och Olivia möte mig vid båten och när vi kom hem började vi baka massor utav påsk godsaker. Recepten lägger jag upp vid ett senare tillfälle. Det var iallafall kul att umgås med mamma och syster, även fast Olivia gav upp efter en stund och började leka i stället. Solen sken ute och den passade vi på att njuta av när vi gick till och från affären och efter bakandet på terrassen.

Vid 18 tiden möte jag upp Linnea i stan. Sjukt kul att träffa henne känns som det var ett år sen sist vilket är tråkigt och det får inte gå så lång tid igen. Fast när man känt varandra så länge som vi gjort så känns det ändå som om det var i går man sågs sist på något konstigt sätt. Vi tog oss en liten barrunda på söder, han med tre ställen, tre öl och ett besök på Monki där jag köpte ett par välbehövda jeans. Det var så mycket folk på stan! Helt sjukt att alla kryper fram från sina hålor så fort solen kommer fram. Medborgarplatsen var översvämmad så det var ingen idé att försöka få plats där så vi började vandra och hamnade på Mosebacke, ölen efter tog vi på ett mindre fullsatt Melkers på medborgarplatsen nu hade solen gått ner bakom husen och alla hade övergivit ute serveringarna, den sista ölen togs på Koh phangan.

På väg vidare Linnea hem och jag på äventyr som misslyckades totalt så mötes vi av glädjebeskedet att Bajen hade vunnit med 2-1. Om jag ska vara ärlig visste jag inte att det var match men jag blev väldigt glad ändå.

I dag har varit en lugn dag och inget speciellt har hänt förutom att man har suttit på terrassen och fångat upp solen med sitt bleka ansikte och hoppats på att få lite färg samt spelat kalaha och försvunna diamanten med syrran. Jag lagade en middag som var ganska okej kunde ha varit bättre och så prov smakade vi på lite påskgodis jag vet inte vad vi ska kalla det för med marsipan tårta kanske.

Om du vill göra den väldigt enkla marsipantårtan behöver du ha följande hemma:
Grön tårtmarsipan (färdig kavlad)
200 g mörkchoklad
Lite olika nötter - Jag hade valnötter, hassel och mandlar
Lite torkad frukt - Jag hade lite olika russin och torkade aprikoser
Något rolig påskigt strössel

Och så här gör man:
Dela marsipanen i fyra delar. Smällt chokladen över ett vattenbad. Haka nötterna och den torkade frukten grovt. Tag en bit marsipan och bred på ett tunt lager choklad, lägger över en ny bit marsipan bred på choklad på den också fortsätt tills man har kommit till toppen lagret. Här ska man ha på extra mycket choklad och sedan på med nötter och frukt, se till att de fastnar i chokladen. Ringla över resten av chokladen och till sist strössla till man känner sig nöjd. In i kylen och sedan när man känner för att äta lite är det bara att skära upp bitar och smaska i sig. Det var mycket gott och blev väldigt gott.

Nu kommer snart Ante från båten, så jag ska se till att jag inte missar honom. Då vi ska dra vidare till kvällens sovställe!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0