Skåneland

Efter en intensiv påskvecka, hemkomst till ön, så åkte jag och Ante mer till Löddeköpinge efter mindre än 24 timmar hemma.

Men hemma han vi ändå med en del paka om väskorna, middag hos mormor och morfar och sedan utflykt till skogen för att fälla träd.

Nu är vi i Lödde och hälsar på Antes syster Martina och hennes man Martin och så får vi inte glömma Antes systerdotter Ella som har blirvit stor sedan vi såg henne sist i julas. I kväll är det vakborg och Martina och Martin ska ha gemensam 55 års fest.

I går snurrade jag och Ante på stan utan några riktiga mål, det blev lite shopping, ett par nya skor, och så blev det glass i solen. När vi kom hem igen grillades det, gott gott och sedan tog jag och Ante in till möllan för att hänga lite med Johanna. Det var jätte trevligt på länge sedan vi träffades typ ett år om inte mer. Det blev ändå tidig hemgång och på buss färden delade jag och Ante på en falafel, mums!

Idag har vi fixat inför festen hjälpt till mad mat och städ. Till exempel så gjorde vi en västerbottenpaj som jag är säker på kommer smaka super bra. Nu är det bara tills gästerna kommer. Så ska vi gå en tipsrunda som Martin fixat när alla är här och äta den goda maten!!

Västerbottenpajen

Bra att ha hemma
150 g Västerbottenost
3 ägg
2 dl grädde
salt
peppar
färdig smördeg
röd rom
gräddfil

Gör så här
Bred ut smördegen i en pajform för grädda i ca 10 minuter på 220 GRADER i ugnen. Vispa ihop västerbottenosten, äggen och grädden, krydda med salt och peppar. Häll blandningen i de förgräddade pajskalet och in i ugnen 25 minuter. Låt svalna en aning ha på gräddfil och rom, servera.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0