2011-04-14

Dagen började med sovmorgon skönt, nu har jag inga lektioner på typ två veckor så jag kan själv bestämma över min tid. Dock så var det ändå lite skolgrejer som skulle göras så vid tio- tiden så befann jag mig på dagens första arkiv, Arkivcentrum i Visby, Det var dåligt med info där så efter en lunch hemma med ante åkte jag ner till arkiv nummer två, Fornsalen, där gick det mycket bättre vilket kanske inte är så konstigt. En sväng till biblan så var pluggandet för dagen slut.


Kl 17.00 var det ett inte allt för utmattande pilatespass på Form. Ante var mer utmattad än jag efter en timmes spring på kalle-anka-maskinen.


Middagen blev en underlig tvist på kålpudding, en sån med curry i. Här kommer receptet som kan var värt att prova:


Se till att ha det här hemma:
10 fasta potatisar
1 gul lök
typ 500g vitkål
smör eller margarin att steka i
1 msk curry
500 g blandfärs
salt och peppar


Så här gör du:
Sätt ugnen på 225 . Stoppa potatisen i en kastull och låt den koka tills den är färdig. Medans så fräser på hakad lök och strimlad vitkål i typ tio minuter efter det har du på curryn och låter det fräsa en stund till. Blanda den råa blandfärsen med salt och peppar, snåla inte på saltet. Blanda färsen och kålen, ta sedan ner det i en ugnssäker form sviss in i ugnen och 20 minuter senare är maten färdig.


Ante gjorde en god sallad till med roccula, morot och balsamvinäger.


Efter en stunds matkoma så fick ante långtråkigt efter som vår tv inte funkar så att han fick för sig att baka. Chokladkaka skulle det bli! Och den står fortfarande i ugnen... Det här receptet följde vi.


Det här måste du ha hemma:
50 g smör + extra smör till formen
2 ½ dl mjöl
2 tsk bakpulver
3 dl socker
1 tsk vaniljsocker
3 msk kakao
2ägg
1 ½ dl hett vatten
ströbröd


Så här rör du ihop smeten och gräddar kakan:
Sätt på ugnen på 175 . Smällt smöret i mikron låt det sedan svalna lite. Blanda alla torra ingredienser. Ja, sockret också. Vispa äggen och tillsätt de tillsammans med smöret. Sist ner med det hetta vattnet. Ner med smeten i en bröad form som är ungefär 26 cm i diametern och gärna med löstagbara kanter. Efter 40 minuter i ugnen ska den vara färdigt med kolla med en sticka om det inte fastnar någon smet på den så är det färdigt


Hur kakan smakar får vi inte reda på nu, men tven har börjat funka och en kvälls promenad är behövlig för att jag glömde att lämna tillbaka böckerna idag och några pengar vill jag inte betala.


Hörs förhoppningsvis med mindre mellanrum än till det tidigare inlägget   


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0